Saturday 28 July 2018

Indahnya bumi Kudat (Part 1)

Salam/hi semua,

Kali ini kita lompat sedikit baling belakang trip-trip yang lalu untuk memberi laluan kepada Trip Kudat pada 21-23 Julai lepas.

Sungguh, saya tidak pernah mengambil tahu apa yang ada di bumi Kudat sehinggalah seorang kawan mengajak untuk ke sana.

Tertanya-tanya apa yang ada di sana? Bunyi Kudat sudah menggambarkan suasana pedalaman, kampung yang tidak pasti apa yg ingin diterokai dan dipelajari.

Nah, ini hasil trip kami. Tiga hari 2 malam di Kudat dan beberapa pit stop dia sekitar Kota Kinabalu.

Hari pertama:

Penerbangan Air Asia ke Kota Kinabalu seawal 7.30 pagi. Dua jam setengah di dalam penerbangan dan tiba di Kota Kinabalu lebih kurang 10 pagi. Kami mengambil sarapan di Old Town Cafe, Kota Kinabalu Airport sementara menunggu untuk pick up kereta sewa pada pukul 11.45 pagi. Sepatutnya 11 pagi. Tiada kereta untuk kami, mungkin.

Perjalanan diteruskan. Kami sempat singgah di Universiti Malaysia Sabah kerana kawan saya bekas pelajar di situ. Tak lama pun, sekadar bergambar.


Gambar di atas adalah menara jam di dalam kawasan kampus Universiti Malaysia Sabah.

Perjalanan diteruskan ke bandar Kudat. Tiga jam perjalanan melalui jalan-jalan pedalaman dan pemandangan indah langit biru dan bukit bukau seperti gambar di bawah. Jalan yang tidak sibuk dan tiada lori dan bas. Jadi agak tenang untuk memandu.


Singgah si gerai penduduk tempatan untuk beli jagung bakar. Nampak sedap dari jauh. Bila makan, memang sedap. Lemak manis. Harga pun murah, RM5 untuk 4 buah jagung. Betul ke penjodoh bilangan buah jagung tu?? Selain jagung bakar, macam-macam lagi kedai mak cik ni jual.. Kelapa, pisang, kacang tanah, nenas dsb.


Lebih kurang 4 petang sampai di Tanjung Simpang Mengayau. Hari masih cerah, jadi kami ambil keputusan untuk terus ke Tip of Borneo atau Tanjung Simpang Mengayau.


Singgah di surau untuk qasar dan jamak Zuhur dan Asar. Surau bersih tapi bekalan air pula takde. Bergantung kepada tangki belakang surau yang air nya keluar memancut-mancut ke atas. Huhuhuh. 


Dan seterusnya.. Sampailah destinasi dituju. Angin kuat betul, kalau kurus macam aku ni memang rasa nak terbang atau nak jatuh. Permandangan superb. Ombak besar. Air laut yang kebiru hijauan. Permandangan yang sama sewaktu berkunjung di Melbourne, Great Ocean Road. Siapa kata kawasan pantai Malaysia tidak setanding luar negara?



Tip of Borneo

Dikenali sebagai Tanduk Negeri Sabah. Lihat peta negeri Sabah, ia kelihatan seperti kepala seekor anjing. Hujung tanduk anjing itulah yg dinamakan Tip of Borneo. Merupakan tempat pertemuan Laut Sulu dan Laut China Selatan. 



Memang kitorang tak turun la kat batu-batu tu. Angin kuat kencang. Rasa nak melayang apatah lagi nak cari pasal turun ke batu-batu semata untuk bergambar. Memang tidak lah! 

Dua gambar terakhir di atas di ambil pada hari kedua sebenarnya. Kami repeat sebab hari pertama tak sempat bergambar banyak tempat sebab hari dah semakin gelap. Sabah kan gelap awal dari semenanjung 😏

Berbalik kepada cerita hari pertama, lebih kurang 5.30 petang kami dah bergerak ke chalet untuk cek in. Jalan ke Tanjung Simpang Mengayau adalah tidak berlampu, dikelilingi hutan dan ladang kelapa sawit. Jarang ada rumah penduduk. Jadi tidak digalakkan untuk memandu selepas hari gelap. 

Di mana kami menginap? 

The 9 Huts on The Hill. Terletak lebih kurang 15 minit dari Tanjung Simpang Mengayau


Selepas cek in, kami makan malam ni restoran the 9 Huts sebab dah penat nak cari kedai makan lain. Order nasi goreng seafood. Taste biasa je. Kene minta cili potong sebab tekak tak selesa masakan sana. Harga sepinggan RM8. Gambar takde sebab lapar sangat

Rehat




No comments: