Wednesday 10 October 2018

Balkan (Part 5 - Montenegro)

Day 7

Seawal jam 6.30 pagi kami bersiap-siap untuk mendaki City Wall Kotor. Dinding City Wall Kotor adalah setinggi lebih daripada 4 kilometer (260m), 1350 langkah.

Tips: Kalau nak mendaki City Wall free, naik sebelum 8am. Selepas 8am, fi masuk dikenakan sebanyak €8.

Aku ambil masa sejam untuk sampai ke atas. Kalau well fit dan tak layan bergambar rasanya 30 minit dah sampai ke atas. 💁‍♀️💁‍♀️ðŸĪŠ.  Di puncak City Wall terdapat kesan kemusnahan Kubu St John. Tak ada apa yang menarik pun pasal kubu ni. Cuma, permandangan dari atas, superb!! Lepas layan view dan bergambar, aku dan geng turun semula ke bawah, dalam pukul 9.00 pagi.

Superb!

City Wall dan Old City Kotor

City Wall dan Old City Kotor adalah salah satu dari Tapak Warisan Dunia UNESCO, diiktiraf pada tahun 1979.

City Wall merupakan sebahagian daripada usaha Pertahanan Venetian dari abad ke 15 hingga ke 17. Terdiri dari benteng, menara, citadel, gerbang, kubu, tangki, istana, bangunan dan struktur sampingan yang menggabungkan seni bina tentera Illyria, Byzantium, Venice, dan Austria.

City Wall dan bukit sama warna. Cuba cari mana city wall?

Gereja Our Lady of Remedy - dibina pada 1518

St John Fortress, di puncak City Wall

Top of city wall. Aku tak terjun, no worries

Tangga-tangga untuk didaki

Old City Kotor pula terletak di kaki Kotor City Wall dan mempunyai banyak monumen seni bina zaman pertengahan seperti gereja-gereja, katedral, istana, dan muzium.

Old City

Sea Gate - Pintu Utama Old City

Cathedrals - Old City

Perast

Pukul 11 pagi, kami bergerak ke Perast dengan menaiki Bas Blue Line. Tambang €1 sehala. Perast merupakan bandar lama di Teluk Kotor. Bandar yang agak sunyi sepi, kelihatan beberapa istana lama dan gereja di sini. Perast ini juga merupakan sebahagian Tapak Warisan Dunia UNESCO di Kotor.

Raspberry €1.5 per box. Dijual di Old City. Layan sambil tunggu bas tapi lepas belek buah ni banyak ulat. Kene basuh dulu hahah. Dah banyak masuk perut aku masalahnya..

Perast City

Gereja

Dari Perast, anda boleh menaiki bot dengan bayaran €5 dua hala untuk ke pulau kecil yang berdekatan iaitu, Our Lady of The Rocks. Naik bot 5 min je.

Our Lady of The Rocks merupakan sebuah pulau tiruan yang dibina dengan benteng-benteng batu oleh dua beradik bermula pada tahun 1452. Terdapat sebuah muzium kecil di sebelah gereja yang mempamerkan lukisan, serta artifak kapal & pelayaran. Bayaran masuk percuma je.

Aku tak tahu macamana nak appreciate Our Lady of The Rocks ni tapi sebab view kat sini lawa, jadi layankan aje 😁😁.

Our Lady of The Rocks

Antara yang dipamerkan dalam muzium di Our Lady of The Rocks.

Old Town Kotor

Kembali ke pesisir Bandar Perast menaiki bot, jalan2 di sekitar town dan kembali ke Old Town Kotor lebih kurang 4ptg.

Berehat. Aku tidur sebab penat mendaki pagi tadi tak habis lagi 😎😎.

Malam, selepas Maghrib. Aku dan Fazu keluar cari souvenier. Susah la nak cari yang murah, asal dapat satu dua, jadilah. Selepas tu, kami pergi makan seafood. Old City ni memang banyak kedai seafood. Pilih je nak makan tempat mana.

Grilled calamari - €13. Restoran apa dah lupa nama

Dekat Old City ni ada Hard Rock Cafe Montenegro. Siapa pengumpul tu boleh la shopping di sini 😁.

Day 8

Hari ke 8 kami bertolak ke Podgorica menaiki private transfer.

Singgah di beberapa tempat di sepanjang perjalanan.

Budva

Persinggahan pertama adalah Budva Old City yang berusia 2500 tahun dan dikatakan antara penempatan tertua di persisiran Adriatik. Di samping Old City, Budva mempunyai pantai dan pesisir laut yang cantik.

Old City Budva

Budva Citadel

The cliffs

Morgen Beach

Singgah sekejap sahaja di Budva. Kat sini pun ada Hard Rock Shop mini untuk shopping. Perjalanan diteruskan ke Lake Skadar National Park yang terletak lebih kurang 42km dari Budva.

Lake Skadar National Park

Lake Skadar merupakan tasik terbesar di Semenanjung Balkan. Terletak di Lembah Skadar dan tasik ini juga memisahkan negara Montenegro dan Albania. Dua pertiga tasik di sebelah Montenegro dan selebihnya di Albania. Tasik ni sebenarnya berbentuk seperti ladam kuda. Tapi aku xnampak pun bentuk ladam tu 🙄🙄. Keluasan tasik ini adalah 44km panjang dan 14km lebar.

Ada bot tour disediakan di sini dengan bayaran €10 per trip beserta €4 untuk fi masuk National Park.

Lake Skadar

View dari bot tour

Habis bot tour, kami ke Podgorica!

Podgorica

Podgorica merupakan ibu negara dan bandar terbesar Montenegero.

Kami bermalam di sini pada hari ini memandangkan keesokan paginya akan berlepas ke Istanbul dari Podgorica Airport.

Petang, selepas makan di Restoran Pod Volat (aku order Cevapi lagi, entahlah kenapa) kami bersiar-siar di bandar Podgorica. Menapak dengan gayanya. 😁

Restoran halal - Pod Volat

Antara monumen di Podgorica yang aku boleh share, tiada fi masuk dikenakan:

Masjid Starodoganjska

Clock tower

Former Royal Palace

Cathedral of the Resurrection of Christ

Lepas dah round Bandar Podgorica, aku mendapati bandar ini sangatlah membosankan. Tak ada apa yang catchy mata aku. Mmmm.. Rasanya bandar Kota Bharu kampung aku lagi lawa ðŸĪŠðŸĪŠ. Kalau bukan sebab nak naik flight dari sini, tak payah letak dalam itinerary pun tak apa. Tak rugi.

Maghrib time, so geng menapak balik ke hostel untuk berehat.