Thursday 18 October 2018

Melbourne ~ Part 1 (August 15)

Aku ke Melbourne pada August 15, hujung-hujung winter dah time tu tapi sejuk jugak la untuk manusia yang tak berapa nak tahan sejuk macam aku. Pergi bersama dengan rakan lama dan dua orang lagi rakan sekerjanya..

Trip ini banyak mengajar aku bagaimana nak travel solo. Aku ni penakut. Kurang yakin nak travel solo, tapi Alhamdulillah bermula dari sini aku dapat travel solo sehingga ke hari ini.

Sebelum pergi, semua itinerary dirancang rapi, siap booking kereta bagai tapi bila sampai di sana itinerary 90% out. Jadi, aku tak nak membazir duit yang aku kumpul susah payah untuk datang ke sini.

Pelajaran di sini.... Berhati-hati pilih rakan travel. Tidak semesti kau kenal lama orang tu, bermakna kau boleh travel dengan dia ya.. .

Dan bermulalah al-kisah perjalanan 8 hari 7 malam di bumi Melbourne...(panjang intronya)..

Day 1

Flight dari KL tiba di Melbourne pada pukul 8.20 pagi. Selepas selesai imigresen, kami ke pejabat sewa kereta untuk pick up kereta. Tapi tak tahulah apa masalahnya, sangkut dekat situ sampai dua jam, baru dapat kereta. Aku tak campur sebab the other travel mate yang uruskan tentang kereta. Dah dapat kereta, kami ke Pusat Bandar, Melbourne CBD, cek in hotel. Sebenarnya tidak berbaloi untuk sewa kereta di Melbourne. Pertamanya, parking rate sangat tinggi. Boleh cecah RM60 sejam dan rangkaian kenderaan awam di Melbourne sangat efficient dan banyak pilihan, tram ada, bas ada, keretapi pum ada jadi pilih je mana satu yang sesuai.

Tiba di hotel, Ibis Melbourne Little Bourke Street dalam pukul 1tghari. Solat, mandi dan keluar semula pada pukul 3 petang. Maaflah time ni aku baru nak belajar travel jadi gambar pun banyak tak diambil dan so-so sahaja. Kami makan di restoran berhampiran hotel, Kedai Satay di King Street. Dah namanya Kedai Satay so memang makan sataylah.

Selepas makan, dalam pukul 4 petang, kami ke Coles Market di Bourke Street. Menapak. Untuk beli barang keperluan serta makanan untuk dinner dan breakfast. Musim sejuk cepatlah gelapnya. Jadi pukul 5, hari dah gelap dan kami pun balik ke bilik berehat.

Jadi, ini sahajalah kejadian hari pertama yang agak menyedihkan aku. Burn satu hari ðŸ˜ĐðŸ˜Đ

Day 2

Hari kedua ni, pagi-pagi lagi keluar ke Victoria Market. Kat sini ada souveniers, shirts, buahan, pakaian dan banyak lagi. Murah la jugak. Pergi menapak di celah bangunan. Jaraknya 2km atau 7minit berjalan kaki.

Waktu operasi Victoria Market adalah seperti berikut:

Isnin    Tutup
Selasa   6:00PG–2:00PTG
Rabu      6:00PG–10:00PTG
Khamis 12:00PG–2:00PTG
Jumaat  6:00PG–5:00PTG
Sabtu     6:00PG–3:00PTG
Ahad      9:00PG–4:00PTG

Antara souvenier yang dijual di sini....

Comel dan murah

Comel jugak

Lepas ke Victoria market, kekawan aku tadi ajak makan lagi hahahaha.. Sebelum ke market tadi diorang dah makan. Aku makan makanan beli Coles semalam je. So, aku dah start fed up dengan aktiviti makan yang tak sudah-sudah. Akhirnya aku menapak seorang balik bilik untuk solat dan drop barang yang dibeli. Aku start study map sendiri erk..

Dalam pukul dua, travelmate aku ajak keluar. Ok. Aku ikut mereka. Plannya ke Federation Square. Pic Federation Square aku hilang jadi aku amik gambar google je lah ye.

Federation Square ~ pic source Australia. Com

Suasana di Federation Square ni memang meriah. Ala-ala Dataran Merdeka di Malaysia. Baru je sampai sini, kawan-kawan travel aku cari Coffee House. Hahahaha.. So, aku dah tak dapat menahan murka jadi aku beritahu mereka aku akan jalan solo ke mana sahaja aku suka. Mereka tak dapatlah menahan kedegilan aku kali ni. 💁‍♀️

Dari Federation Square, aku menapak ke Royal Botanical Garden lebih kurang 5 minit perjalanan. Menyusuri Yarra River.

Yarra River

Royal Botanical Garden

Monumen di Royal Botanical Garden

Kereta kuda ~ sepanjang perjalanan ke RBG

Yarra River merupakan sebuah sungai di sebelah selatan Victoria, Australia. Dikenali juga sebagai Birrarung oleh suku Wurundjeri yang menghuni lembah Yarra sebelum kedatangan bangsa Eropah. Panjang sungai ini adalah 240km. Ada cruise di sini 😍😍. Harga terbaru yang aku cek adalah dari $25 - $35 untuk dewasa, untuk 1 jam perjalanan.

Royal Botanical Garden merupakan Taman Botanik seluas 38 hektar yang melangkaui dua kawasan iaitu Melbourne dan Cranbourne. Standard taman ada bunga, pokok, monumen pun ada. Botanical Garden ini mempunyai lebih 50,000 tumbuhan daripada 8,500 spesis.

Berhadapan dengan Royal Botanical
Garden adalah Shrine of Rememberance. Aku pun hilang gambar kat sini. Tempat ini adalah museum peringatan perang dan dibina untuk menghormati lelaki dan wanita Victoria yang berkhidmat dalam Perang Dunia I. Tepat pukul 5 petang, lagu negara Australia akan dipasangkan sebagai penghormatan dan bendera di turunkan.

Fi Masuk: Percuma

Kat dalam ni boleh spent masa dalam satu jam jugalah.

Source pic: wikipedia.org

Oleh sebab aku berjalan seorang, jadi pukul 5 petang, aku dah gerak balik. Patah semula ke Federation Square untuk ambil tram ke stesen berdekatan Little Bourke Street.

Day 3

Hari ketiga aku keluar lambat dari hotel. Kebetulan aku dapat info, kawan kepada kawan aku akan sampai dari KL dan menginap di hotel yang sama dengan aku. See, seperti di atur.. Dalam pukul 9.30 pagi dia sampai hotel. Namanya Fara. Biliknya sebelah bilik aku ðŸĪŠðŸĪŠðŸĪŠ. Jadi, aku set masa dengan Fara untuk ke bandar.

Kami nak join Free Walking Tour. Tour ni ada dua slot iaitu pukul 10.30 pagi dan 2.30 petang. Duration selama 2.30 jam. Free tour ni bermaksud tiada bayaran tetapi kau kene bagi tips kat tour guide tu. Bagi aku agak informatif sebab dia banyak bercerita latar belakang dan sejarah mengenai tempat yang dilawat. Aku ni bukan fasih English jadi yang mana aku sempat tangkap so, itu je la yang aku faham 😁.

Tempat berkumpul adalah di hadapan State Library dan guidenya memakai shirt hijau.

Antara tempat yang dilawati dalam tour ini adalah:

Federation Square
State Library of Victoria
Royal Exhibition Centre
Carlton Gardens

Aku tak ada gambar setiap tempat ni, jadi nama aku dah tulis kat sini, google la sendiri huhuhu. Aku sangat recommend ambil tour ni.

Hadapan State Library

Melbourne Street Art

Melbourne CBD

Lepas dah habis tour, aku dan Fara menaiki tram dan bergerak ke Fitzroy Garden. Keluasannya lebih kecil berbanding Botanical Garden iaitu 26 hektar. Di kawasan ini terdapat Cook's Cottage. Cook ni nama orang bukan memasak ye. Ia adalah nama kepada Captain James Cook, pelayar terkenal. Aku tak masuk sebab kedekut nak bayar fi $6.20..🙄🙄

Berdekatan ini juga terdapat St Patrick's Cathedral, siap dibina pada tahun 1939 untuk penganut Roman Catholic Archdiocese di Melbourne.

Rehat. Penat jalan

Lepas habis jalan area sini, kami ke Harbour Town. Ada restoran halal kat sini tapi lupa nama apa. Lepas makan, pusing-pusing sekitar Harbour Town dan bergambar di NewQuay sebelum balik berehat di bilik.

NewQuay, Docklands

Malam tu kami keluar semula untuk dinner di Restoran Blok M Ekspress di Little Bourke Street. Memang sedap. Try google k.