Tuesday 16 October 2018

Balkan Part 6 (Turkey)

Day 9

Lebih kurang pukul 8.30 pagi, kami bergerak ke Lapangan Terbang Podgorica,10 minit perjalanan dari hostel, dengan menaiki private transfer. Bayar dalam €2+ per person kalau tak silap.

Airport Podgorica ni kecik je, so lepas drop beg, ada satu layer pemeriksaan kastam then dah sampai gate pelepasan. Memang tak ada outlet perfume, handbag ke apa dalam tu.. πŸ˜†πŸ˜†. Penerbangan ke Istanbul dari Podgorica mengambil masa satu jam setengah. Lebih kurang 12.30 tghari sampailah di Istanbul dan melalui imigresen yang berliku2 panjangnya 🀷‍♀️. Setel hal kat Airport, naik Metro dan tram ke Sultanahmet. Kami menginap di hostel yang sama seperti malam pertama sampai di Istanbul. Cuma bilik kali ni berbeza, dapat double bed, bilik sea view tapi takde gambar pulak. Dah hari-hari terakhir sebelum balik dh xde nk kisah gambar bilik dah sebab tak sabar nak balik rumah πŸ˜‚πŸ˜‚.

Pukul 4 ptg, kami keluar ke Grand Baazar. Memang tidaklah dapat untuk round satu Bazaar tapi cukuplah beli apa yang patut dibeli sahaja.. Tapi, memang catchy eye barang-barang di sini. Aku dah kira cukup kuat dah ni menahan nafsu shopping aku hehehehe...

Pintu masuk Grand Baazar

Suasana dalam Grand Baazar

Keluar Grand Baazar, kami berjalan-jalan pula di sekitar kedai berdekatan Grand Baazar.. Mmm memang kene buat satu shopping trip la gamaknya gini. Baju, tudung cantik-cantik 😍😍. (Aku harap aku dapat suami yang berjimat cermat sebab aku suka shopping hahahaha..)

Posing selepas membeli tudung kat kedai ni

Dah letih round di kawasan Grand Baazar, kami ke Taksim pula. Taksim adalah bahagian kota Istanbul yang agak moden. Terdapat berbagai jenis kedai, restoran dan hotel di sini. Meriah ya amat sampai pening aku rasa nak berjalan-jalan di sini. Kat Malaysia pun aku jarang pergi shopping kompleks..inikan pula nak meredah lautan manusia hahahaha.

Lautan manusia di Taksim

Di Taksim juga terdapat Monumen Republik yang dibina pada tahun 1923 sebagai tanda peringatan penubuhan Republik Turki.

Monumen Republik

Selepas lebih kurang satu jam menapak di sekitar Taksim tanpa hala tujuan, aku dan beberapa team mate decide untuk balik bilik. Kaki pun dah kebas, apakata balik berehat sebab esok nak jalan lagi πŸ˜‚πŸ˜‚. 

Day 10

Kota Istanbul kaya dengan sejarah dan merupakan satu-satunya kota di dunia yang terletak di antara dua benua iaitu Asia dan Eropah. Kota Istanbul merupakan kota yang terhasil dari tiga empayar hebat iaitu Roman, Byzantine dan Uthmaniah.

Kawasan bersejarah di Istanbul diwakili oleh empat kawasan utama iaitu Taman Arkeologi Sultanahmet, Kawasan Pemuliharaan Suleymaniye, Kawasan Pemuliharaan Zeyrek dan Kawasan Pemuliharaan 'Land Walls'. Kawasan-kawasan ini diiktiraf of UNESCO sebagai Tapak Warisan Dunia di Turkey.

Dalam jangkamasa yang singkat memang tak dapat la nak jenguk semua tempat (jadi kene datang lagi Turkey!). Antara tempat yang sempat dijenguk adalah:

1. The Hippodrome of Constantinople

The Walled Obelisk in the hippodrome

The Obelisk of Thutmose III

The Serpent Column

Ketiga-tiga monumen di atas yang dikenali sebagai The Hippodrome of Constantinople terletak di Dataran Sultan Ahmed atau dalam bahasa Turkeynya Sultanahmet Meydani. Tempat ini merupakan pusat sukan dan sosial di zaman empayar Constantinople, yang merupakan ibukota Empayar Byzantium. Pada hari ini, hanya terdapat beberapa kesan serpihan struktur asal pusat ini. 

Kata hippodrome berasal dari hippos ~ kuda, dan dromos ~ jalan atau cara. Atas sebab ini, kadang-kadang juga disebut AtmeydanΔ± ("Horse Square") dalam bahasa Turki. Perlumbaan kuda dan perlumbaan kereta adalah popular di dunia kuno dan hippodromes merupakan ciri khas bandar-bandar Yunani di era Hellenistic, Roman dan Byzantine.

2. Hagia Sophia

Hagia Sophia

Dalaman Hagia Sophia

Dalaman kubah Hagia Sophia 

Hagia Sophia merupakan sebuah struktur bangunan museum dan dianggap sebagai sebuah bangunan teragung dan tercantik di dunia. Pada awalnya, bangunan ini dibina sebagai sebuah Cathedral bagi penganut Kristian Ortodoks tetapi kemudian diubahsuai menjadi sebuah masjid oleh kerajaan Uthmaniah pada tahun 1453. Walaupun diubah kepada masjid, lambang dan gambar yang berkaitan agama Kristian masih kekal di dalam bangunan ini. Boleh lihat gambar di atas. Kerajaan Republik Turkey kemudiaannya memutuskan untuk menjadikan bangunan ini sebagai museum pada tahun 1935.

Fi masuk = 40TL

Sebaiknya datang sini awal pagi untuk elakkan dari beratur panjang lebar nak beli tiket dan nak masuk ke dalam. Hagia Sophia ni ada tiga tingkat, jadi sekurangnya satu jam perlu diperuntuk di sini (tak campur masa beratur 😁).

3. Topkapi Palace

Pintu masuk Topkapi Palace

Library of Ahmed III, Inner Palace Library

Sebahagian dari Topkapi Palace

Topkapi Palace dalam bahasa Turkey bermaksud Istana Pintu Meriam. Istana ini menjadi kediaman rasmi dan utama bagi Sultan Uthmaniyyah selama 400 tahun dari keseluruhan 624 tahun tempoh pemerintahan mereka (1465 - 1856). Pada 1924, atas arahan presiden pertama Turki, Mustafa Kemal Atartuk, istana ini ditukarkan menjadi sebuah museum. 

Kawasan Topkapi ni sangat luas. Ada beberapa blok. Kalau nak hayati apa yang dipamerkan, mungkin perlu luang masa 3-4 jam di sini. Tak semua bilik pameran yang dibenarkan mengambil gambar terutama bilik pameran alatan, senjata, pakaian dan barang peribadi milik Rasulullah dan sahabatnya. Menarik jugak lah tapi sebab orang terlalu ramai so ko tak boleh nak berlengah-lengah, tengok sekali lalu rakam dalam kepala. Pastu esok lupa hahahaha.. 

Fi Masuk: 40TL

4. Sultanahnet Camii

Blue Mosque

Dikenali juga sebagai Masjid Biru disebabkan oleh jubin birunya yang menghiasi dinding di bahagian dalamnya. Ia dibina antara tahun 1609 dan 1616, sewaktu pemerintahan Ahmed I. Dek kesuntukan masa, sempat ambil gambo macam ni je. Lets have something rather than nothing right?? 

Binaan No 1 - 3 di atas boleh dicapai dengan menapak sahaja ye 😁

4. Galata Tower

Galata Tower

Pada hari kejadian, tak dapat masuk pun Tower ni sebab terlalu panjang orang beratur dan aku dan Fazu perlu bergegas ke Port untuk menaiki Feri ke Bursa pada pukul 2.30 ptg. Hari ini adalah hari terakhir trip TMPL. Ada team mate yang dah ke airport untuk pulang ke tanahair. So, aku dengan Fazu pulak plan ke Bursa sebelum pulang ke KL malam esoknya. 

Menara Galata, adalah salah satu menara tertinggi dan tertua di Istanbul. Menara setinggi 63 meter (206 kaki) ini dibina pada abad ke-14 oleh jajahan Genoa sebagai sebahagian dari dinding pertahanan di Galata yang bertentangan dengan purba Constantinopolis. Mereka menamakan menara sebagai "Christea Turris", atau "Menara Kristus". Genoese terlibat dalam perdagangan dengan Byzantine dan menara itu digunakan untuk pengawasan Harbour di Golden Horn. Selepas penaklukan Constantinople oleh Mehmet II, ia berfungsi untuk mengesan kebakaran di bandar Istanbul. 

Fi masuk: 25TL

Galata Tower ni boleh berjalan kaki je jaraknya dari Eminonu Docks. Dalam 15minit macam tu hehehe... Melalui suasana orang memancing macam ni πŸ‘‡

Dapat ikan besau ke bang? 

Jam 1 tghari, aku dan Fazu bergegas balik ke hostel untuk ambil backpack yang lebih kurang 11kg tu 😬😬 untuk ke Bursa. Berlepas dari Eminonu Docks ke Bursa Mudanya Docks. Perjalanan selama 2 jam. Sempat la terlena sekejap atas ferry. Letih kot! 

Eminonu Docks

Bursa Mudanya Docks

Dah sampai di Mudanya Docks, perlu ambil bas ke Bursa town lebih kurang 30 minit perjalanan. Bas bernombor 1/M. Masa turun ferry tu dah nampak bas memang tunggu passenger. Ingatkan boleh bayar cash ~ 2.5TL. Yakin je meluru ke arah bas, sekali kena guna Bursa Kart. Kalau di Istanbul kena ada Istanbul Kart, di Bursa kene la guna Bursa Kart πŸ˜…. Mesin Bursa Kart boleh didapati di Terminal Ferry. Dah la nak cepat, cucuk 10 TL kat mesin untuk beli kad, mesin telan pulak duit tanpa keluar sebarang kad. Satu hal pula kat situ tekan segala button kot kad boleh keluar. Solution terakhir, share Bursa Kart, mean touch dua kali untuk dua orang. Huhuhu

Dah dapat Kart tadi, bas yang menunggu tadi dah pun berlepas... Maka menunggulah kami di situ, setelah beberapa minit berlalu, bas 1/M berlalu di depan Terminal tapi tak berhenti. Confused sekejap. Beberapa minit lagi, bas 1/M lalu lagi tapi tak berhenti. Haha, makin pening. Stres pun ada. Maka, aku pun bertanya lah kat adik comel yang menjual dekat booth kawasan situ... Mmmm... Dia tak faham English pulak. So, aku berputus asa dan terus menunggu. Actually boleh je guna google translate tapi sebab otak dah jem, so tak terfikir pun nak guna google translateπŸ˜₯. 

Selepas satu jam menunggu bas, aku berjaya tahan bas 1/M. Fazu naik dulu, entahlah apa yang pak cik tu explain dalam Turkish, kesimpulan yang kami dapat, bas 1/M tak berhenti kat situ. Aku cuba bergerak ke stesen bas yang terletak di hadapan small park berhampiran Terminal. Cek nombor bas then yes!   Bas 1/M sebenarnya berhenti di situ. Nampak tak satu jam masa terbuang? Tak sampai 5 minit bas berhenti dan kami pun naik lah dengan muka barai..  

Ingatkan naik bas dah boleh sampai town, rupanya sampai stesen Metro je hahaha. So, kene naik lagi Metro di stesen Emek ke Sehrekutsu (hotel kami). Dalam 30 minit juga masa perjalanan. Dah sampai stesen perlu pula menapak dalam 10 minit ke hotel. Hahahaha barai habis! Macam tak mampu dah nak menampung beg dan badan. Orang nampak best je aku travel, hakikatnya tuan badan je merasa.. . 

Sampai hotel, solat dan rehat sekejap sebelum kami keluar sekejap cari makan dan tinjau kawasan. Macam biasa, aku lupa ambil gambar hotel. 

Ronda-ronda kawasan sekitar dan aku beli ini... 

Durum. Aku suka rasa dia. Sedap! 

Okay, Penat lah menaip. Entri Istanbul panjang sangat. Sambung next entri untuk cerita Bursa... Stay tuned!! 












No comments: